هپاتیت بی ، هپاتیت Hepatitis B ، B

هپاتیت بی

بیماری :

هپاتیت بی یا هپاتیت B ،نوعی بیماری عفونی ویروسی در انسان است که توسط ویروس HBV  ایجاد میشود.بیشترین آسیب این بیماری متوجه کبد است که میتواند در دو حالت مزمن و یا حاد باشد. در اغلب بیماران می تواند در ابتدای آلودگی بدون علامت باشد. در برخی شروع علامت بیماری می تواند استفراغ ،زردی پوست، خستگی ، تیرگی ادرار و درد شکم باشد.این علائم میتواند یک تا دوهفته بطول انجامد آغاز علائم بیماری میتواند ۳۰ الی ۱۸۰ روز بعد از ورود ویروس هپاتیت B  به بدن باشد.

 

افرادیکه مادرزاد و از بدو تولد آلوده به این ویروس هستند حدود ۹۰ درصد هپاتیت آنها مزمن است ، یعنی بدون علامت و نهفته می باشد و در ۱۰ درصد افرادیکه بعد از ۵ سالگی مبتلا می شوند نیز هپاتیت آنها مزمن می باشد. در هر صورت این بیماری می تواند به سیروز کبدی یا سرطان کبد تبدیل شود که ۱۵ تا ۲۵ درصد بیشتر از دیگران کشنده است.

انتقال ویروس HBV:

در مناطق بوم زاد که اکثر افراد آلوده هستند معمولا از مادر به نوزاد انتقال می یابد ولی بیشتر احتمال انتقال از طریق سرنگ آلوده و رابطه جنسی می باشد .

هپاتیت یا زردی:

زردی در هپاتیت بی

 

در ابتدای عفونت هپاتیت B و قبل از بالا رفتن آنزیم های کبدی ، HBV بدون آسیب رساندن به سلول های کبدی تکثیر می بابد . در این مرحله HBV DNA، HBs Ag،HBe Ag قابل ردیابی خواهند بود . سپس این تحمل ایمنی جای خود را به پاسخ میزبان و آسیب سلولهای کبدی می دهد. مدت زمان بین ناپدید شدن HBsAg  و ظاهر شدن HBsAb غالبا /core window/ نامیده می شود. HBeAg معمولا فقط هنگامی حضور دارد که HBV DNA در گردش، یافت شود.

 

ساختار HBV: 

HBV یک DNA ویروس با پوشش پروتئینی است،آنتی ژن سطحی (HBs Ag) و یک محور مرکزی(core) حاوی نوکلئوپروتئین (HBcAg) است. آنتی ژن هپاتیت بی(HBeAg) یک پپتید در گردش خون است که از ژن core hepatitis B مشتق می شود و سیگنالی برای تکثیر فعال ویروس است . از HBeAg به عنوان مارکری برای آلایندگی بالای ویروس استفاده می شود . HBeAg در مراحل اولیه عفونت هپاتیت B ظاهر می شود . آلایندگی بیمار مبتلا به HBV را می توان با HBeAg و HBsAg مورد ارزیابی قرار داد. پا برجا ماندن HBsAg به مدت بیشتر از ۶ ماه نشانگر عفونت هپاتیت B مزمن است. برای ارزیابی هپاتیت حاد آزمایشات سرولوژیک از جهت HBs Ag و anti HBs و anti HBc IgM و HAV IgM پیشنهاد میشود.

نمونه :

 سرم

ظرف:

لوله درب قرمز

طریقه نگهداری نمونه خون بیمار :

سرم خون باید در عرض ۳ ساعت از لخته جدا شده و در یخچال یا بصورت منجمدنگهداری شود چرا HBeAg به گرما حساس است.

روش آزمایش :

 الایزاهپاتیت بی- Hepatitis B

فعالیت  هوم لب : 

هوم لب (Homelab)افتخار دارد در راستای مبارزه با عفونت های خونی مانند هپاتیت ، ایدز با انجام نمونه گیری دقیق و صحیح در محل و نیز انتشار اطلاعات صحیح و دقیق از بهترین مرجع های موجود پزشکی رسالت خود را انجام دهد.چرا که بهترین راه مقابله با این عفونت های خونی بالا رفتن اطلاعات عمومی ، آشنایی با راههای جلوگیری از ورود ویروس به بدن افراد و غربالگری افراد جامعه از نظر آلودگی به ویروس با انجام دقیق آزمایشهای چکاپ و دوره ای است .


جهت انجام نمونه گیری رایگان در منزل ، خونگیری و ارایه جواب در محل می توانید با شرکت هوم لب (homelab.ir) تماس بگیرید:

تلفن:۰۲۱۲۸۴۲۳۳۲۲

هوم لب

 

منبع :/ www.niddk.nih.gov /

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *