ابتدا کرونا سپس روانپریشی :”ترسناکترین چیزی که من تجربه کرده ام”

corona

مانند تعداد اندکی از بازماندگان کووید که هیچ بیماری روانی قبلی نداشته اند ، ایوان آگرتون هفته ها پس از عفونت ویروس کرونا به علائم روان پریشی مبتلا شد.

ایوان آگرتون همسرش ، امیلی را به داخل کمد اتاق خوابشان کشید و به او گفت تلفن همراهش را نیاورد!

وی در حالی که چشمانش از ترس بسته بود گفت: “فکر کنم مرا تعقیب می کنند!”

او توهمات پارانوئید را که او را تحت تعقیب قرار داده بود ، تعریف کرد : اینکه افرادی با اتومبیل حومه شهر سیاتل از او جاسوسی می کردند ، یک افسر در بوته ای در حیاط آنها خم شده بودو….

این یک تغییر شدید برای آقای آگرتون ۴۹ ساله بود ، یک عکاس مستند سابق دریایی و ریسک پذیر که ماجراجویی اخیرش در دریای سرخ به مدت دو ماه در یک زیردریایی بود. او به استرس عادت داشت و می گفت که نه خودش و نه خانواده اش قبلاً مشکلات روانی را تجربه نکرده اند.

اما در اواسط ماه دسامبر ، پس از یک مورد خفیف از بیماری Covid-19 ، او دچار نوعی روان پریشی شد که زندگی را به یک کابوس تبدیل کرد. او نمی توانست بخوابد ، مردم عادی را به انگیزه های شوم مشکوک کرده و در نهایت دو بار در بخش روانپزشکی بستری شد.

آقای آگرتون در مصاحبه های خود گفت: “این اتفاق خیلی سریع رخ داد – این پارانویای شدید (بدگمانی) مرا آزار داد.” “این واقعا وحشتناک ترین چیزی بود که من در زندگی ام تجربه کردم”

چرا این مشکلات رخ می دهد؟

تجربه آقای آگرتون پدیده ای را نشان می دهد که پزشکان به طور فزاینده ای گزارش می دهند: علائم روان پریشی هفته ها پس از عفونت ویروس کرونا در برخی افراد بدون بیماری روانی قبلی ظاهر می شود .

پزشکان می گویند چنین علائمی ممکن است یکی از تظاهرات پس از اثر Covid-19 مربوط به مغز باشد. کارشناسان فرض می کنند ، از دست دادن حافظه و مشکلات عصبی ، روان پریشی  ممکن است در نتیجه پاسخ ایمنی ، مشکلات عروقی یا التهاب ناشی از بیماری ایجاد شود. موارد پراکنده با ویروسهای دیگر اتفاق افتاده است ، و گرچه چنین علائم شدید احتمالاً فقط در بخش کوچکی از بازماندگان Covid تأثیر می گذارد ، موارد در سراسر جهان دیده شده است.

موارد زیادی در مورد این وضعیت مرموز باقی مانده است. برخی از بیماران احساس می کنند که به دیگران یا خود آسیب برسانند. مانند آقای آگرتون ، هیچ انگیزه خشونت آمیزی ندارند اما تقریباً با وسواس پارانویا می شوند. برخی از آنها هفته ها در بیمارستان بستری می شوند و پزشکان داروهای مختلف را آزمایش می کنند ، در حالی که برخی دیگر سریعتر بهبود می یابند اما  برخی از بیماران عود می کنند.

آقای آگرتون در ماه دسامبر حدود یک هفته را در بخش روانپزشکی گذراند و کریسمس و همراهی  با همسر و سه فرزندش را از دست داد. در اواسط ژانویه ، به نظر می رسید که او بهبود یافته است و دکترش قصد دارد داروی ضد روان پریشی وی را کاهش دهد. اما دوباره  ، “پارانویا با شدت برگشت.”


هوم_لب

خدمات نمونه گیری آزمایشگاه در منزل و محل کار

۰۲۱-۲۸۴۲۳۳۲۲    ۰۲۱-۲۸۴۲-۳۶۲۲
پیج انستاگرام ما را دنبال کنید :

این محتوا به عنوان ، بخشی از خدمات خونگیری در منزل هوم لب ارائه می شود. homelab یافته های تحقیق را به منظور افزایش دانش و درک در مورد سلامت و بیماری در بین بیماران ، متخصصان بهداشت و مردم ، ترجمه و پخش می کند. 


:References

www.nytimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *