تب کریمه کنگو یا Crimean-Congo hemorragic fever (CCHF)

تب کریمه کنگو

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

  • دارای نرخ مرگ و میر ۱۰ تا ۴۰ درصد
  • این ویروس در درجه اول از کنه ها و دام ها به مردم منتقل می شود
  • انتقال انسان به انسان در نتیجه تماس نزدیک با خون و ترشحات و اندام و سایر مایعات بدن افراد آلوده رخ می دهد .
  •  هیچ واکسنی برای انسان و حیوان برای بیماری تب کریمه کنگو وجود ندارد.
  • در مناطقی مانند آفریقا ، بالکان و جنوب آسیا شیوع بیشتری دارد

از طریق این لینک می توانید ویدئو تب کریمه کنگو را در آپارات مشاهده فرمائید

 

میزبان ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF ) چه حیواناتی است ؟

کنه عامل اصلی انتقال تب کریمه کنگو است
کنه عامل اصلی انتقال تب کریمه کنگو است.

میزبان های ویروس CCHF شامل طیف گسترده ای از حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند و بز می باشد.

بسیاری از پرندگان به عفونت مقاوم هستند، اما شترمرغ ها حساس هستند و ممکن است شیوع بالایی از عفونت را در مناطق بومی نشان دهند، جایی که آنها در منشاء موارد انسانی بوده اند. برای مثال، شیوع قبلی در یک کشتارگاه شترمرغ در آفریقای جنوبی رخ داد. هیچ بیماری ظاهری در این حیوانات وجود ندارد.

تب کریمه کنگو چگونه به ما منتقل می شود ؟

ویروس CCHF یا از طریق نیش کنه یا از طریق تماس با خون یا بافت حیوان آلوده در حین و بلافاصله پس از کشتار به افراد منتقل می شود. اکثر موارد در افراد فعال در صنعت دام مانند کارگران کشاورزی، کارگران کشتارگاه و دامپزشکان رخ داده است.

انتقال از انسان به انسان

در نتیجه تماس نزدیک با خون، ترشحات، اندام ها یا سایر مایعات بدن افراد آلوده می تواند رخ دهد. عفونت های بیمارستانی نیز می تواند به دلیل استریل کردن نامناسب تجهیزات پزشکی، استفاده مجدد از سوزن ها و آلودگی تجهیزات پزشکی رخ دهد.

علائم و نشانه های بیماری کریمه کنگو

طول دوره کمون ( فرد مبتلا است ولی علائمی ندارد ) بستگی به نحوه اکتساب ویروس دارد. پس از عفونت توسط گزش کنه، دوره کمون معمولا یک تا سه روز و حداکثر نه روز است. پس از تماس با خون یا بافت های آلوده، دوره کمون معمولا ۵ تا ۶ روز و حداکثر ۱۳ روز است.

شروع علائم ناگهانی، همراه با تب، میالژی (درد عضلانی)، سرگیجه، درد و سفتی گردن، کمردرد، سردرد، چشم درد و فتوفوبیا (حساسیت به نور) است. ممکن است در اوایل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم و گلودرد، به دنبال آن نوسانات خلقی شدید و گیجی وجود داشته باشد. پس از دو تا چهار روز، بی‌قراری ممکن است با خواب‌آلودگی، افسردگی و بی‌حالی جایگزین شود و درد شکم ممکن است در ربع بالای سمت راست، با هپاتومگالی قابل تشخیص (بزرگ شدن کبد) موضعی شود.

تب کنگو
علائم بیماری تب کریمه کنگو بثورات ناشی از خونریزی در پوست

سایر علائم بالینی عبارتند از تاکی کاردی (ضربان قلب سریع)، لنفادنوپاتی (بزرگ شدن غدد لنفاوی) و بثورات پتشیال (بثورات ناشی از خونریزی در پوست) در سطوح داخلی مخاطی، مانند دهان و گلو، و روی پوست. پتشی ممکن است جای خود را به بثورات بزرگتری به نام اکیموز و سایر پدیده های خونریزی دهنده بدهد. معمولاً شواهدی از هپاتیت وجود دارد و در علائم سخت، بیمار ممکن است پس از روز پنجم بیماری دچار زوال سریع کلیه، نارسایی ناگهانی کبد یا نارسایی ریوی شوند.

میزان مرگ و میر ناشی از CCHF تقریباً ۳۰٪ است که مرگ در هفته دوم بیماری رخ می دهد. در بیمارانی که بهبود می یابند، بهبود عموماً از روز نهم یا دهم پس از شروع بیماری آغاز می شود.

تشخیص بیماری تب کریمه کنگو :

عفونت ویروس CCHF را می توان با چندین آزمایش مختلف آزمایشگاهی تشخیص داد:

  • سنجش ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم (ELISA)
  • تشخیص آنتی ژن
  • خنثی سازی سرم
  • روش واکنش زنجیره ای پلیمراز ترانس کریپتاز معکوس (RT-PCR)
  • جداسازی ویروس با کشت سلولی

بیماران مبتلا به بیماری کشنده و همچنین در بیماران در چند روز اول بیماری معمولاً پاسخ آنتی بادی قابل اندازه گیری ایجاد نمی کنند و بنابراین تشخیص در این افراد با تشخیص ویروس یا RNA در نمونه های خون یا بافت به دست می آید.

درمان تب کریمه کنگو

بلافاصله پس از تشخیص مورد محتمل CCHF، اقدامات درمانی بایستی صورت گیرد.
درمان حمایتی : شامل اصلاح آب و الکترولیتها و درمان  DIC می باشد.
بررسی علائم حیاتی و هماتوکریت ، در صورت افت شدید  همو گلوبین، ترزیق خون و در موارد ترومبوسیتوپنی شدید و نشانه های خونریزی فعال ، تجویز پلاکت لازم است.
درمان ضد ویروسی : داروی انتخابی ضد ویروس ، ریباویرین می باشد . مکانیسم اثر ضد ویروسی ریباویرین ناشناخته است. ریباویرین به دو شکل خوراکی و تزریقی داخل وریدی ساخته شده است.
مدت درمان با ریباویرین ۱۰ روز است و بترتیب ذیل می باشد:
۳۰میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بصورت یکجا
سپس ۱۵ میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن هر ۶ ساعت برای ۴ روز ، در موارد زیر در صورت در دسترس بودن نوع تزریقی ریباویرین همانند مقدار خوراکی بطور آهسته وریدی تجویز می گردد .

توصیه های بسیار مهم

  • موارد محتمل بیماری CCHF که دارای خونریزی فعال می باشند باید در شرایط کاملاً ایزوله (Strict Isolation)  در بیمارستان بستری شوند و احتیاطات همه جانبه برای آنها رعایت شود تا از بروز همه گیری های بیمارستانی جلوگیری شود(بایستی قبل از ورود به اتاق بیمار تمامی وسایل حفاظت فردی پوشیده شود) .
  • به دلیل آن که نمونه گیری و جداسازی سرم خون افراد محتمل، ممکن است کارکنان آزمایشگاه را به مخاطره بیاندازد، برای جداسازی سرم خون در آزمایشگاهها حداکثر توجه به عمل آید و با دقت کامل حمل شون و در صورت مواجهه با خون بیمار فورا گزارش شود.
  • رعایت احتیاطات همه جانبه در برخورد با خون و محصولات خونی بیماران محتمل یا قطعی در بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی جهت حفاظت کارکنان بهداشتی و درمانی ضروریست.
  • تمامی وسایل اتاق بیمار بایستی  به صورت جداگانه ضدعفونی گردد.
  • به مردم باید آموزش داد که ذبح حیوانات را در کشتارگاه انجام دهند و از گوشت مورد تأیید سازمان دامپزشکی استفاده نمایند.
  • توصیه میشود به مدت ۲۴ ساعت لاشه گوسفند پس از ذبح در یخچال نگهداری شود و سپس با پوشیدن دستکش آن را قطعه قطعه کرده و مورد مصرف قرار گیرد.
  • آموزش به مردم در مورد حفاظت در برابر گزش کنه به خصوص کودکان و در هنگام تماس با دام که با دست بدون حفاظ اقدام به جدا کردن کنه و حتی له کردن آن می کنند، بسیار مهم است.
  •  دامداران باید، هنگام تماس با دام از لباس پوشیده و مخصوص با رنگ روشن استفاده کنند، و بعد از خروج از محل نگهداری دام ها، لباس های خود را تعویض نمایند.

به اتفاقات کوچک اهمیت دهید، آنها اتفاقات بزرگ را رقم می زنند. هوم لب همیشه همراهتان است.

پیشنهاد می کنم برای آگاهی از سلامت خود و خانواده محترمتان از خدمات خونگیری و نمونه گیری آزمایشگاه در منزل و محل کار، هوم لب استفاده نمایید.

جهت درخواست آزمایش در تهران وارد شوید :
آزمایش آنلاین

این محتوا به عنوان ، بخشی از خدمات خونگیری در منزل هوم لب ارائه می شود. homelab یافته های تحقیق را به منظور افزایش دانش و درک در مورد سلامت و بیماری در بین بیماران ، متخصصان بهداشت و مردم ، ترجمه و پخش می کند.


  :Reference

www.who.int

www.arakmu.ac.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *