کم خونی در بیماری مزمن کلیه

کم خونی بیماری مزمن کلیوی

کم خونی در بیماری کلیوی مزمن (CKD)  

کم خونی چیست؟

کم خونی شرایطی است که در آن بدن گلبول های قرمز خون کمتری نسبت به حالت عادی دارد.گلبول های قرمز خون ، اکسیژن را به بافت ها و اندام های بدن منتقل می کند و آنها را قادر می سازد از انرژی غذایی استفاده کنند. با کم خونی ، گلبول های قرمز خون اکسیژن کمتری را به بافت ها و اندام ها – به ویژه قلب و مغز – منتقل می کند و ممکن است همانطور که باید ، بافت ها و اندام ها عملکردی نداشته باشند.

چگونه کم خونی با بیماری مزمن کلیه ارتباط دارد؟

کم خونی معمولاً در مبتلایان به بیماری مزمن کلیه (CKD) رخ می دهد ( از دست دادن دائمی و جزئی عملکرد کلیه) . کم خونی ممکن است در مراحل اولیه CKD ، هنگامی که کسی ۲۰ تا ۵۰ درصد عملکرد طبیعی کلیه را داشته باشد ، شروع شود. کم خونی با پیشرفت CKD بدتر می شود. بیشتر افرادی که عملکرد کلیه و یا نارسایی کلیه را از دست می دهند ، کم خونی دارند. دو شکل دیالیز شامل همودیالیز و دیالیز صفاقی است. همودیالیز از یک دستگاه برای گردش خون فرد در یک فیلتر در خارج از بدن استفاده می کند. دیالیز صفاقی از پرده صفاق شکم برای فیلتر کردن خون درون بدن استفاده می کند.

کلیه ها چیست و چه می کنند؟

کلیه ها دو عضوی به شکل لوبیا، هر یک به اندازه یک مشت است. آنها درست در زیر قفسه دنده قرار دارند ، در هر طرف ستون فقرات. همه روزه کلیه ها حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ کوارت خون فیلتر می کنند تا حدود ۱ تا ۲ کوارت ادرار تولید کند.

کلیه های سالم ، هورمونی به نام اریتروپویتین (EPO) تولید می کنند. هورمون یک ماده شیمیایی است که توسط بدن تولید می شود و برای کمک به ایجاد یا تنظیم عملکردهای خاص بدن در خون آزاد می شود. EPO مغز استخوان را وادار به ساختن گلبول های قرمز می کند ، که در این صورت اکسیژن را در بدن منتقل می کند.

چه عواملی باعث کم خونی در بیماری مزمن کلیه می شود؟

وقتی کلیه ها ، بیمار یا آسیب دیده باشند ، EPO کافی تولید نمی کنند. در نتیجه ، مغز استخوان گلبولهای قرمز خون کمتری ایجاد می کند و باعث کم خونی می شود. هنگامی که خون سلول های قرمز خون کمتری دارد ، بدن را از اکسیژن مورد نیاز خود محروم می کند.

از دیگر علل شایع آنمی در افراد مبتلا به بیماری کلیوی می توان به از دست دادن خون در اثر همودیالیز و کم بودن مواد مغذی زیر که در مواد غذایی یافت می شود:

  • آهن
  • ویتامین B12
  • اسید فولیک

این مواد مغذی برای ساخت هموگلوبین در گلبول های قرمز خون ، (پروتئین اصلی حامل اکسیژن در گلبولهای قرمز) ضروری است.

اگر درمان کم خونی مرتبط با کلیه کمکی نداشته باشد ، ارائه دهنده خدمات درمانی به دنبال سایر دلایل کم خونی از جمله این موارد می پردازند:

  • سایر مشکلات مغز استخوان
  • مشکلات التهابی مانند آرتریت ، لوپوس یا بیماری التهابی روده که سیستم ایمنی بدن به سلولها و اندامهای بدن خود حمله می کند.
  • عفونت های مزمن مانند زخم های دیابتی
  • سوء تغذیه
کم خونی بیماری مزمن کلیه
کلیه های سالم هورمونی به نام EPO تولید می کنند. EPO مغز استخوان را وادار به ساختن گلبول های قرمز می کند ، که در این صورت اکسیژن را در بدن منتقل می کند. وقتی کلیه ها بیمار یا آسیب دیده باشند ، EPO کافی تولید نمی کنند. در نتیجه ، مغز استخوان گلبولهای قرمز خون کمتری ایجاد می کند و باعث کم خونی می شود.

علائم و نشانه های کم خونی در فردی که به بیماری مزمن کلیه مبتلا است چیست؟

علائم و نشانه های کم خونی در فردی که مبتلا به CKD است :

  • ضعف
  • خستگی یا احساس خستگی
  • سردردها
  • مشکلات غلظت
  • رنگ پرستی
  • سرگیجه
  • تنفس یا تنگی نفس
  • درد قفسه سینه

هرکسی که در تنفس دچار مشکل شده یا تنگی نفس داشته باشد ، باید به فوریت های پزشکی مراجعه کند. هرکسی که درد قفسه سینه دارد باید با شماره ۱۱۵ تماس بگیرد.

عوارض کم خونی در فرد مبتلا به بیماری مزمن کلیه چیست؟

مشکلات قلبی عارضه کم خونی است و ممکن است شامل:

  • ضربان قلب نامنظم یا ضربان قلب غیرمعمول سریع ، مخصوصاً هنگام ورزش.
  • بزرگ شدن مضر ماهیچه ها در قلب.
  • نارسایی قلبی ، که بدان معنی نیست که قلب به طور ناگهانی کار خود را متوقف کند. دراصل ، نارسایی قلبی یک بیماری طولانی مدت است که در آن قلب نمی تواند خون کافی را برای تأمین نیازهای بدن پمپ کند.

چگونه کم خونی در بیماری مزمن کلیه تشخیص داده می شود؟

با استفاده خدمات آزمایشگاه در منزل هوم لب کم خونی خود را چک کنید

  • تاریخچه پزشکی
  • یک معاینه فیزیکی
  • آزمایش خون
  • تاریخچه پزشکی
گرفتن سابقه پزشکی

اولین مواردی است که یک ارائه دهنده خدمات درمانی برای تشخیص کم خونی می تواند انجام دهد. او معمولاً در مورد علائم بیمار سؤال خواهد کرد.

معاینه بدنی

معاینه فیزیکی ممکن است به تشخیص کم خونی کمک کند ، از جمله بررسی تغییرات در رنگ پوست.

آزمایش خون

برای تشخیص کم خونی ،پزشک است یک شمارش خون کامل (CBC) سفارش دهد ، که نوع و تعداد سلول های خونی بدن را اندازه می گیرد. پزشک میزان هموگلوبین موجود در خون بیمار را با دقت کنترل می کند .

بیماری کلیه:  هموگلوبین آنها زیر ۱۳ گرم در هر دسی لیتر (گرم در دسی لیتر) و در زنان بزرگتر از ۱۵ سال هنگام بروز آن کمتر از ۱۲ گرم باشد. اگر کسی تا حداقل نیمی از عملکرد طبیعی کلیه از دست داده است و هموگلوبین پایین، علت کم خونی ممکن است کاهش تولید EPO باشد.

دو آزمایش خون دیگر به اندازه گیری میزان آهن کمک می کند:

  • سطح فریتین به ارزیابی مقدار آهن ذخیره شده در بدن کمک می کند. میزان فریتین زیر ۲۰۰ نانوگرم (نانوگرم در هر میلی لیتر) ممکن است بدان معنی باشد که فرد دچار کمبود آهن است که به درمان نیاز دارد.
  • نمره اشباع ترانسفرین نشان می دهد که چه مقدار آهن برای ساختن گلبول های قرمز موجود است. همچنین میزان اشباع ترانسفرین کمتر از ۳۰ درصد همچنین می تواند به معنای پایین بودن آهن باشد که نیاز به درمان دارد.

علاوه بر آزمایش خون ، پزشک ممکن است آزمایش های دیگری مانند آزمایش دفع خون در مدفوع را نیز انجام دهد تا به دنبال سایر علل کم خونی باشد.

کم خونی در بیماری مزمن کلیه چگونه درمان می شود؟

بسته به علت ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کم خونی را با یک یا چند مورد از درمان های زیر درمان می کند:

آهن

اولین قدم در درمان کم خونی بالا بردن سطح آهن کم است. قرص های آهن ممکن است به بهبود سطح آهن و هموگلوبین کمک کنند. با این حال ، برای بیماران مبتلا به همودیالیز ، بسیاری از مطالعات نشان می دهد که قرص ها کار نمی کنند شاید آهن به صورت داخل وریدی داده شود.

اریتروپویتین (EPO)

اگر آزمایش خون نشان دهنده بیماری کلیه به عنوان محتمل ترین علت کم خونی باشد ، درمان می تواند شامل تزریق یک فرم ژنتیکی از EPO باشد. یک ارائه دهنده خدمات درمانی ، اغلب یک پرستار ، در صورت لزوم ،  EPO تزریق می کند. برخی از بیماران یاد می گیرند چگونه خود EPO را تزریق کنند. بیماران همودیالیز ممکن است در طی همودیالیز EPO به صورت داخل وریدی دریافت کنند.

مطالعات نشان داده اند که استفاده از EPO احتمال بروز حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی را در مبتلایان به CKD افزایش می دهد.

ارائه دهنده خدمات درمانی ، تاریخچه پزشکی بیمار را با دقت مورد بررسی قرار داده و تشخیص می دهد که EPO بهترین درمان برای کم خونی بیمار است یا خیر. متخصصان استفاده از دوز EPO را تنظیم می کنند که نیاز به انتقال گلبولهای قرمز را کاهش می دهد.

در چه شرایطی بهتر است از EPO استفاده شود ؟
  • ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید فقط درصورتی که سطح هموگلوبین بیمار زیر ۱۰ گرم در دسی لیتر باشد ، استفاده از EPO را در نظر بگیرد.
  • ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نباید از EPO برای حفظ سطح هموگلوبین بیمار بالاتر از ۱۱٫۵ گرم در دسی لیتر استفاده کنند.
  • بیمارانی که EPO دریافت می کنند باید آزمایش خون منظم داشته باشند تا هموگلوبین خود را کنترل کنند ، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید در مورد مزایا و خطرات EPO با بیماران خود صحبت کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کلیوی به مکمل های آهن و EPO نیاز دارند تا تعداد گلبول های قرمز خون خود را به حدی برساند که نیاز به انتقال گلبول های قرمز (تزریق خون)را کاهش دهد. در برخی افراد ، مکمل های آهن و EPO علائم کم خونی را بهبود می بخشند.

انتقال سلولهای قرمز خون (تزریق خون)

اگر هموگلوبین بیمار خیلی پایین بیاید ، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است تزریق گلبول قرمز تجویز کند. انتقال گلبولهای قرمز به رگ بیمار ، درصد خون بیمار را که از گلبولهای قرمز تشکیل شده است ، بالا می برد و میزان اکسیژن موجود در بدن را افزایش می دهد.

مکمل های ویتامین B12 و اسید فولیک

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است ویتامین B12 و اسید فولیک برای برخی از مبتلایان به CKD و کم خونی پیشنهاد کند. استفاده از مکمل های ویتامین می تواند سطح کم ویتامین B12 یا اسید فولیک را درمان کرده و به درمان کم خونی کمک کند. برای اطمینان از مراقبت های هماهنگ و ایمن ، افراد باید در مورد استفاده از روش های پزشکی مکمل و جایگزین ، از جمله استفاده از مکمل های غذایی ، با ارائه دهنده خدمات درمانی خود صحبت کنند.

خوردن ، رژیم غذایی و تغذیه

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است به افراد مبتلا به بیماری کلیوی که کم خونی ناشی از آهن ، ویتامین B12 یا کمبود اسید فولیک دارند توصیه کند که منابع این مواد مغذی را در رژیم های غذایی خود گنجانید. برخی از این مواد غذایی سرشار از سدیم یا فسفر هستند که افراد مبتلا به CKD باید در رژیم غذایی خود محدود کنند. قبل از ایجاد هرگونه تغییر رژیم ، افراد مبتلا به CKD باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود یا با یک متخصص تغذیه صحبت کنند .متخصص تغذیه می تواند به فرد در برنامه ریزی وعده های غذایی سالم کمک کند.

 

جدول زیر برخی منابع غذایی خوب آهن ، ویتامین B12 و اسید فولیک را نشان می دهد.

جدول برخی منابع غذایی خوب آهن ، ویتامین B12 و اسید فولیک را نشان می دهد.
جدول برخی منابع غذایی خوب آهن ، ویتامین B12 و اسید فولیک را نشان می دهد.

 

منابع (refrence)

July 2014

تماس با ما :
هوم لب
خدمات خونگیری در منزل و محل کار
۰۲۱-۲۸۴۲۳۳۲۲    ۰۲۱-۲۸۴۲-۳۶۲۲
پیج انستاگرام ما را دنبال کنید :

این محتوا به عنوان ، بخشی از خدمات خونگیری در منزل هوم لب ارائه می شود. homelab یافته های تحقیق را به منظور افزایش دانش و درک در مورد سلامت و بیماری در بین بیماران ، متخصصان بهداشت و مردم ، ترجمه و پخش می کند. محتوای تولید شده توسط NIDDK توسط دانشمندان NIDDK و سایر متخصصان با دقت بررسی می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *