آیا آندمیک (بومی) کرونا شدنی است ؟ ویروس کرونا اینجاست تا بماند!

آیا اندمیک( بومی ) کرونا شدنی است ؟ ویروس کرونا اینجاست تا بماند!

در ابتدای مقاله بهتر است تفاوت بین پاندمیک و اندمیک را بیان نماییم!

مقدمه :

اندمیک (بومی)Endemic چیست ؟

به وجود دائمی بیماری یا عامل بیماری زا در یک منطقه جغرافیایی یا گروه جمعیتی گفته می شود  . مثلاً سرماخوردگی یک بیماری بومی است زیرا همواره عده ای از مردم به آن دچارند .

پاندمیک (دنیاگیر) pandemic چیست ؟

پاندِمی (به فرانسویPandémie) به حالتی از همه‌گیری بیماری گفته می‌شود که از مرز چند قاره فراتر رفته باشد. بیماری‌هایی مثل ایدز و کووید-۱۹، نمونه‌هایی از دنیاگیری بیماری در سال‌های گذشته هستند. به این حالت همه‌گیری جهانی نیز گفته می‌شود.

آیا اندمیک( بومی ) کرونا شدنی است ؟

این یک رویای زیبا است اما اکثر دانشمندان تصور می کنند که غیر ممکن است.

در ماه ژانویه ، Nature از بیش از ۱۰۰ ایمونولوژیست ، محقق بیماری های عفونی و ویروس شناسان که روی ویروس کرونا کار می کردند ، پرسید که آیا می توان آن را ریشه کن کرد. تقریباً ۹۰ درصد از پاسخ دهندگان فکر می کنند که ویروس کرونا آندمیک یا بومی خواهد شد – به این معنی که در سالهای آینده به گردش خود در بین مردم جهان ادامه می دهد.

اندمیک
اندمیک

 

مایکل استرلهم ، اپیدمیولوژیست در دانشگاه مینه سوتا در مینیاپولیس می گوید.

“ریشه کن کردن این ویروس در حال حاضر از جهان ، بسیار شبیه تلاش برای برنامه ریزی برای ساختن راه پله ای به سمت ماه است. این غیر واقعی است. “

اما عدم ریشه کن کردن ویروس به این معنا نیست که مرگ ، بیماری یا انزوای اجتماعی در مقیاسی که تاکنون مشاهده شده است ادامه خواهد یافت.

آینده بستگی زیادی به نوع ایمنی افراد از طریق:

  1. عفونت
  2. واکسیناسیون
  3. نحوه تکامل ویروس دارد.

آنفولانزا و چهار کروناویروس انسانی که باعث سرماخوردگی می شوند نیز آندمیک یا بومی هستند: اما ترکیبی از واکسن های سالانه و مصونیت بدست آمده به این معنی است که جوامع بدون نیاز به قرنطینه ، ماسک و فاصله گذاری اجتماعی ، مرگ و میرهای فصلی را تحمل می کنند.

بیش از یک سوم پاسخ دهندگان به نظرسنجی Nature معتقد بودند که حذف SARS-CoV-2 از برخی مناطق ممکن است . در حالی که در مناطق دیگر به گردش خود ادامه می دهد. در مناطق بدون کووید ، خطر شیوع بیماری به طور مستمر وجود دارد ، اما اگر اکثر مردم واکسینه شده باشند ، می توان آنها را با ایمنی گله ای به سرعت از بین برد. کریستوفر دای ، اپیدمیولوژیست در دانشگاه می گوید:

“من حدس می زنم که کووید از برخی کشورها حذف می شود ، اما با خطر مشاهده مجدد (و شاید فصلی) از مکان هایی که پوشش واکسن و اقدامات بهداشت عمومی به اندازه کافی خوب نبوده است “

آنجلا راسموسن ، ویروس شناس از دانشگاه جورج تاون ، که در سیاتل ، واشنگتن مستقر است ، می گوید: “این ویروس آندمیک یا بومی می شود ، اما پیش بینی الگوی آن دشوار است.”

آندمیک
آندمیک

 


ویروس دوران کودکی

در پنج سال آینده ، هنگامی که مراکز مراقبت از کودکان با والدین تماس می گیرند و به آنها می گویند که فرزندشان آبریزش بینی و تب دارد ، همه گیری COVID-19. این احتمال وجود دارد که ویروسی که بیش از ۱٫۵ میلیون نفر را در سال ۲۰۲۰ کشت ، مقصر باشد.

این سناریویی است که دانشمندان برای SARS-CoV-2 پیش بینی کرده اند. این ویروس در اطراف خود باقی می ماند ، اما هنگامی که افراد مقداری ایمنی نسبت به آن ایجاد می کنند – چه از طریق عفونت طبیعی و چه از طریق واکسیناسیون – با علائم شدید روبرو نمی شوند. جنی لاوین ، محقق بیماری های عفونی در دانشگاه اموری در آتلانتا ، جورجیا می گوید که این ویروس برای اولین بار در اوایل کودکی با آن روبرو می شود ، معمولاً باعث عفونت خفیف یا هیچ گونه عفونتی نمی شود.

دانشمندان این امر را ممکن می دانند زیرا چهار کروناویروس آندمیک یا بومی موسوم به OC43 ، ۲۲۹E ، NL63 و HKU1 اینگونه رفتار می کنند. حداقل سه مورد از این ویروسها احتمالاً صدها سال است که در جمعیت انسانی در گردش هستند. دو مورد از آنها مسئول تقریباً ۱۵ درصد عفونت های تنفسی هستند.

لاوین و همکارانش با استفاده از داده های مطالعات قبلی ، مدلی را توسعه دادند که نشان می داد چگونه بیشتر کودکان قبل از ۶ سالگی با این ویروس ها مواجه می شوند و در برابر آنها مصونیت ایجاد می کنند.

لاوین می گوید این ایمنی به سرعت از بین می رود بنابراین جلوگیری از عفونت مجدد به طور کامل کافی نیست ، اما به نظر می رسد که از بزرگسالان در برابر بیماری محافظت می کند. حتی در کودکان ، اولین عفونت نسبتاً خفیف است.

وایسکوف و همکارانش هنوز در حال ردیابی حافظه ایمنی افراد مبتلا به COVID-19 هستند تا ببینند آیا این بیماری همچنان ادامه دارد یا خیر. او می گوید اگر اکثر افراد از طریق عفونت طبیعی یا واکسیناسیون در برابر بیماری تا آخر عمر مصونیت ایجاد کنند ، بعید است که ویروس آندمیک یا بومی شود. اما مصونیت ممکن است بعد از یک یا دو سال کاهش یابد – و در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که ویروس می تواند برای فرار از آن تکامل یابد .

بیش از نیمی از دانشمندانی که به نظرسنجی Nature پاسخ دادند ، فکر می کنند کاهش ایمنی یکی از عوامل اصلی آندمیک یا بومی شدن ویروس خواهد بود.

از آنجا که ویروس در سراسر جهان گسترش یافته است ، ممکن است به نظر برسد که می توان آن را در حال حاضر به عنوان آندمیک یا بومی طبقه بندی کرد. اما از آنجا که عفونت ها در سراسر جهان در حال افزایش است و تعداد زیادی از افراد هنوز مستعد هستند ، دانشمندان هنوز از نظر فنی آن را در مرحله همه گیری طبقه بندی می کنند. لاوین می گوید ، در مرحله آندمیک یا بومی ، تعداد عفونت ها در طول سال ها نسبتاً ثابت می شود و این باعث می شود که گاه و بیگاه اوج بگیرد.

لاوین می گوید ، رسیدن به این حالت پایدار ممکن است چند سال یا چند دهه طول بکشد ، که بستگی به میزان سریع ایمنی افراد دارد. اجازه انتشار ویروس بدون کنترل سریعترین راه برای رسیدن به آن نقطه است – اما این منجر به مرگ میلیون ها نفر می شود. او می گوید: “این مسیر هزینه های هنگفتی دارد ، خوشایندترین راه ، واکسیناسیون است.”

واکسن ها و مصونیت گله

کشورهایی که توزیع واکسن COVID-19 را آغاز کرده اند ، به زودی انتظار کاهش بیماری های شدید را دارند. اما مدت زمان بیشتری طول می کشد تا ببینیم واکسن ها چگونه می توانند انتقال را کاهش دهند. داده های آزمایشات بالینی نشان می دهد که واکسن هایی که از عفونت علامت دار جلوگیری می کنند ، ممکن است فرد را از انتقال ویروس منع کنند.

اگر واکسن ها مانع انتقال شوند – و اگر در برابر انواع جدیدتر ویروس موثر باشند – ممکن است ویروس را در مناطقی که افراد کافی واکسینه شده اند از بین ببریم تا بتوانند از کسانی که واکسینه نشده اند محافظت کنند و در ایمنی گله کمک کنند. تا زمانی که برخی از اقدامات فاصله گذاری اجتماعی – مانند ماسک صورت و بسیاری از افرادی که در خانه کار می کنند – باقی بمانند ، واکسنی که ۹۰% در جلوگیری از انتقال موثر است ، باید به ۵۵٪ از جمعیت برسد تا به ایمنی موقت گله برسد. با توجه به مدل ، انتقال در کنترل استتوسط الکساندرا هوگان در کالج امپریال لندن و همکارانش توسعه داده شد. (اگر همه اقدامات فاصله گذاری اجتماعی برداشته شود ، واکسن باید به ۶۷ درصد افراد برسد تا ایمنی گله را تامین کند.) اما اگر میزان انتقال به دلیل جهش جدید افزایش یابد ، یا اگر واکسن کمتر از ۹۰ درصد در مسدود کردن موثر باشد. انتقال ، پوشش واکسن باید بیشتر باشد تا گردش کند شود.

شبیه آنفولانزا؟

همه گیری آنفولانزا در سال ۱۹۱۸ ، که منجر به مرگ بیش از ۵۰ میلیون نفر شد ، معیاری است که همه همه گیری های دیگر را اندازه گیری می کند. جرقه این بیماری نوعی ویروس موسوم به آنفلوانزای A است که از پرندگان سرچشمه گرفته است. تقریباً همه موارد آنفولانزای A از آن زمان به بعد ، و همه بیماریهای آنفولانزای بعدی ، توسط فرزندان ویروس ۱۹۱۸ ایجاد شده است. این فرزندان در سراسر جهان گردش می کنند و سالانه میلیون ها نفر را آلوده می کنند. همه گیری آنفولانزا زمانی اتفاق می افتد که جمعیت نسبت به یک ویروس بی تجربه (بار اولی ) هستند . زمانی که یک ویروس همه گیر فصلی می شود ، بسیاری از مردم نسبت به آن مصونیت دارند. آنفلوانزای فصلی هنوز در سطح جهان تلفات قابل توجهی دارد و سالانه حدود ۶۵۰ هزار نفر را از دست می دهد.

مسافران و اپراتورهای تلفن آمریکایی در پاندمیک آنفولانزای 1918 از ماسک صورت استفاده کردند.
مسافران و اپراتورهای تلفن آمریکایی در پاندمیک آنفولانزای ۱۹۱۸ از ماسک صورت استفاده کردند.

جسی بلوم ، زیست شناس تکاملی در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل ، می گوید :

من فکر می کنم SARS-CoV-2 به یک مشکل کمتر جدی و چیزی شبیه آنفولانزا تبدیل می شود.می تواند در الگوی فصلی زمستان مانند آنفلوآنزای شود.

لاوین می گوید ، با این حال ، سیستم ایمنی ترفندهای زیادی در آستین خود دارد و می تواند به بسیاری از ویژگی های ویروس پاسخ دهد ، او می گوید: “احتمالاً ویروس باید جهش های زیادی را پشت سر بگذارد تا واکسن بی اثر شود.”

ویروس شبیه سرخک

اگر واکسن کرونا مانع از عفونت و انتقال مادام العمر شود ، ممکن است ویروس چیزی شبیه سرخک شود. شمن می گوید: “احتمالاً [نسبت به سناریوهای دیگر] احتمال آن کمتر است ، اما هنوز هم امکان پذیر است.”

با واکسن بسیار موثر سرخک – دو دوز و یک فرد مادام العمر محافظت می شود – ویروس سرخک در بسیاری از نقاط جهان از بین رفته است. قبل از ایجاد واکسن در سال ۱۹۶۳ ، همه گیری های بزرگ سالانه حدود ۲٫۶ میلیون نفر را که بیشتر آنها کودک بودند ، را کشت. برخلاف واکسن های آنفلوانزا ، واکسیناسیون سرخک هرگز نیازی به به روز رسانی ندارد زیرا ویروس هنوز به طرقی تکامل نیافته است که از سیستم ایمنی بدن فرار کند.

سرخک هنوز در برخی از نقاط جهان با واکسیناسیون کافی آندمیک یا بومی است. در سال ۲۰۱۸ ، تجدید حیات جهانی بیش از ۱۴۰،۰۰۰ نفر را کشت . اگر افراد واکسن را رد کنند ، وضعیت مشابهی در مورد SARS-CoV-2 ایجاد می شود. یک نظرسنجی از بیش از ۱۶۰۰ شهروند آمریکایی نشان داد که بیش از یک چهارم قطعاً یا احتمالاً واکسن COVID-19 را حتی اگر رایگان و ایمن به نظر برسد ، رد می کنند (به go.nature.com/3a9b44s مراجعه کنید ). راسموسن می گوید: “موفقیت ما در رفع این نگرانی ها تعیین می کند که چه تعداد از افراد واکسن دریافت می کنند و چه تعداد مستعد هستند.”

مخازن حیوانات

آینده SARS-CoV-2 بستگی به این دارد که آیا در جمعیت حیوانات وحشی مستقر شود یا خیر. چندین بیماری تحت کنترل باقی می مانند زیرا مخازن حیوانات ، مانند حشرات ، احتمال نفوذ عوامل بیماری زا به افراد را فراهم می کند. اینها شامل تب زرد ، ابولا و ویروس چیکونگونیا است.

کووید-۱۹ احتمالاً از خفاش ها سرچشمه گرفته است ، اما ممکن است از طریق میزبان میانی به افراد منتقل شده باشد. این ویروس می تواند به راحتی بسیاری از حیوانات از جمله گربه ، خرگوش و همستر را آلوده کند. این بیماری به ویژه در راسو عفونی است و شیوع گسترده در مزارع راک در دانمارک و هلند منجر به کشته شدن حیوانات عظیم شده است. این ویروس همچنین بین راسوها و افراد نیز منتقل شده است. اوسترهولم می گوید:

اگر در جمعیت حیوانات وحشی ایجاد شود و به افراد دیگر سرایت کند ، کنترل آن بسیار دشوار خواهد بود. او می گوید: “هیچ بیماری در تاریخ بشر وجود ندارد که وقتی بیماری مشترک بین انسان و حیوان نقش مهمی در انتقال آن داشته از روی کره زمین ناپدید شده باشد.”

پیش بینی مسیری که SARS-CoV-2 ممکن است برای تبدیل شدن به یک ویروس آندمیک یا بومی طی کند ، چالش برانگیز است ، اما جامعه تا حدودی بر آن کنترل دارد. در یکی دو سال آینده ، کشورها می توانند با اقدامات کنترل میزان انتقال را تا زمانی که افراد کافی برای دستیابی به ایمنی گله یا برای کاهش شدید عفونت ها واکسینه نشده اند ، کاهش دهند. اوسترهولم می گوید که این امر مرگ و میر و بیماری های شدید را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. او می گوید اما اگر کشورها استراتژی های کاهش انتشار را کنار بگذارند و اجازه دهند ویروس کنترل شود ،

“تاریک ترین روزهای همه گیری هنوز در پیش روی ماست”


هوم_لب

خدمات نمونه گیری آزمایشگاه در منزل و محل کار

خدمات خونگیری در منزل و محل کار
۰۲۱-۲۸۴۲۳۳۲۲    ۰۲۱-۲۸۴۲-۳۶۲۲
پیج انستاگرام ما را دنبال کنید :

این محتوا به عنوان ، بخشی از خدمات خونگیری در منزل هوم لب ارائه می شود. homelab یافته های تحقیق را به منظور افزایش دانش و درک در مورد سلامت و بیماری در بین بیماران ، متخصصان بهداشت و مردم ، ترجمه و پخش می کند.


:Reference

www.nature.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *