کرونا و HIV

واکسن زدن افراد HIV مثبت

افراد مبتلا به HIV ممکن است نگرانی ها و سوالاتی در مورد کرونا ( COVID-19 )  داشته باشند ، از جمله خطر بیماری و ایمنی واکسن. هوم لب سعی می کند در قالب این مقاله راهنمایی کند

آیا افراد HIV مثبت برای بیماری کرونا ( کووید-۱۹ ) پر ریسک هستند؟

ما هنوز در حال مطالعه در مورد COVID-19 و نحوه تأثیر آن بر افراد مبتلا به HIV هستیم. بر اساس آنچه که ما در حال حاضر می دانیم ، افراد مبتلا به HIV ممکن است بیشتر به بیماری شدید کرونا مبتلا شوند.

عوامل دیگر نیز می توانند احتمال بیماری شدید شما را افزایش دهند ، مانند سن و برخی بیماری های زمینه ای. افراد مسن ، افراد دارای شرایط خاص پزشکی و افراد باردار و اخیراً باردار شده باید اقدامات پیشگیرانه (از جمله واکسیناسیون ، پوشیدن ماسک و فاصله فیزیکی) را انجام دهند تا از ابتلا به کووید -۱۹ در امان بمانند.

آیا واکسن کرونا برای افراد HIV مثبت ایمن هست ؟

افراد مبتلا به HIV در آزمایش بالینی واکسن قرار گرفتند. واکسن های کووید -۱۹ آزمایش های ایمنی مشابهی را پشت سر گذاشته اند و استانداردهای علمی دقیق سازمان غذا و دارو (FDA) مورد نیاز برای حمایت از مجوز استفاده اضطراری را برآورده کرده اند. در ۲۳ آگوست ۲۰۲۱ ، FDA تأیید کامل واکسن COVID-19 Pfizer-BioNTech (Comirnaty) برای افراد ۱۶ سال و بالاتر را صادر کرد.

افرادی که بیماری دارند یا از داروهایی استفاده می کنند که سیستم ایمنی بدن آنها را ضعیف می کند ، حتی اگر به طور کامل واکسینه شده باشند ، محافظت نمی شوند. آنها باید تمام اقدامات احتیاطی توصیه شده برای افراد واکسینه نشده را انجام دهند ، از جمله استفاده از ماسک مناسب ، تا زمانی که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی توصیه دیگری نشده باشد.

اگر مبتلا به HIV هستید و حداقل ۱۲ سال سن دارید ، اگر واکنشی حساسیتی شدید یا فوری به هیچ یک از اجزای واکسن نداشته اید ، می توانید واکسینه شوید. در صورت حساسیت به عنصر واکسن COVID-19 ، چه کار کنید.

آیا به واکسن اضافی نیاز دارم ؟

افرادی که HIV پیشرفته یا درمان نشده دارند ممکن است از دوز اضافی واکسن کرونا استفاده کنند تا مطمئن شوند که از حفاظت کافی در برابر COVID-19 برخوردار هستند.

اگر HIV پیشرفته یا درمان نشده دارید ، CDC توصیه می کند که دوز اضافی واکسن کووید-۱۹ را حداقل ۲۸ روز پس از دوز دوم واکسن Pfizer-BioNTech یا Moderna COVID-19 دریافت کنید (برای واکسن های متفاوت در ایران فاصله بین دو واکسن متفاوت است )  با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که آیا دریافت دوز اضافی برای شما مناسب است یا خیر.

همچنین باید با پزشک خود در مورد مزایای درمان HIV صحبت کنید. افراد مبتلا به HIV که روزانه داروهای HIV را طبق دستور مصرف می کنند ، می توانند عمر طولانی و سالمی داشته باشند و از شرکای خود محافظت کنند. در واقع ، افراد مبتلا به HIV که بار ویروسی غیرقابل تشخیص را دارند (یا تحت سرکوب ویروسی قرار دارند) عملاً هیچ خطری برای انتقال HIV به شرکای جنسی خود ندارند.

CDC دوز اضافی واکسن COVID-19 را برای افراد مبتلا به HIV که تحت سرکوب ویروسی قرار دارند یا HIV پیشرفته ندارند توصیه نمی کند.

چگونه از خود در مقابل کرونا محافظت کنم ؟

عوارض واکسن

اگر HIV دارید و داروی خود را مصرف می کنید ، مهم است که به درمان خود ادامه دهید و از توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود پیروی کنید. این بهترین راه برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن است.

افراد مبتلا به HIV می توانند با انجام این مراحل از خود در برابر COVID-19 محافظت کنند:

  • واکسن COVID-19 را در اسرع وقت دریافت کنید.
  • از ماسکی استفاده کنید که بینی و دهان شما را بپوشاند.
  • ۲ متر از افرادیکه که با شما زندگی نمی کنند فاصله بگیرید.
  • از شلوغی و تهویه نامناسب فضاهای داخلی خودداری کنید.
  • دستان خود را اغلب با آب و صابون بشویید.
  • با انجام واکسیناسیون کامل بیشتر بدانید که چه کاری می توانید انجام دهید و یا نمی توانید .

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است ، حتی اگر کاملاً واکسینه شده باشید ، از شما محافظت نمی شود. پس از واکسیناسیون ، باید به انجام کلیه اقدامات پیشگیرانه روزمره که برای افراد واکسینه نشده توصیه می شود ادامه دهید ، مگر اینکه توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی توصیه دیگری شود.

افراد مبتلا به HIV همچنین باید به حفظ شیوه زندگی سالم خود ادامه دهند:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • حداقل ۸ ساعت در شب بخوابید.
  • تا حد امکان استرس را کاهش دهید.
  • داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنید.

سالم ماندن به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا در صورت بروز عفونت مبارزه کند.

جهت درخواست آزمایش HIV در تهران وارد شوید :

آزمایش آنلاین

 


این محتوا به عنوان ، بخشی از خدمات خونگیری در منزل هوم لب ارائه می شود. homelab یافته های تحقیق را به منظور افزایش دانش و درک در مورد سلامت و بیماری در بین بیماران ، متخصصان بهداشت و مردم ، ترجمه و پخش می کند.


:Reference

www.cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *