ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP)

Thrombocytopenia

ترومبوسیتوپنی ایمنی

ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) چیست ؟

ترومبوسیتوپنی ایمنی یا ITP نوعی اختلال خونریزی است. در ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) ، خون آنطور که باید لخته نمی شود. این به دلیل کاهش تعداد قطعات سلولهای خونی به نام پلاکت ( Platlet ) یا ترومبوسیت ها است.

پلاکت ها در مغز استخوان شما به همراه انواع دیگر سلول های خونی ساخته می شوند. آنها به هم می چسبند (لخته) تا بتوانند در هنگام برش یا بریدگی های کوچک در دیواره رگ های خونی ، جلوی خونریزی را بگیرند.

بررسی اجمالی

علت:

بدون پلاکت کافی ، خونریزی ممکن است در بدن (خونریزی داخلی) یا در زیر یا از روی پوست (خونریزی خارجی) ایجاد شود.

علامت :
ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP)
ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP)
  • افرادی که ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) دارند اغلب کبودی بنفش به نام پورپورا ( purpura ) دارند. این کبودی ها روی پوست یا غشاهای مخاطی (به عنوان مثال در دهان) ظاهر می شوند. خونریزی از رگ های خونی کوچک زیر پوست باعث پورپورا می شود.
  • افرادی که دارای ITP هستند نیز ممکن است دچار خونریزی شوند که باعث ایجاد نقاط کوچک قرمز یا بنفش روی پوست می شود. به این نقاط با دقت اشاره می شود پِتِکییا یا petechiae می گویند که ممکن است شبیه بثورات باشد.
  • افرادی که به ITP مبتلا هستند نیز ممکن است دچار خونریزی بینی ، خونریزی از لثه در حین کار دندانپزشکی یا خونریزی دیگری شوند که جلوی آن سخت است. زنانی که به ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) مبتلا هستند ممکن است خونریزی قاعدگی سنگین تر از حد معمول داشته باشند.
  • خونریزی زیادی می تواند باعث ایجاد هماتوم ( hematomas ) شود. هماتوم مجموعه ای از خون لخته یا لخته جزئی در زیر پوست است. به نظر می رسد مانند یک توده است.
  • خونریزی در مغز در نتیجه ITP بسیار نادر است ، اما در صورت بروز آن می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

جهت درخواست آزمایش در منزل وارد شوید :

آزمایش آنلاین
علت کاهش پلاکت در ITP :

در بیشتر موارد ، تصور می شود که پاسخ خود ایمنی باعث ITP شود. به طور معمول ، سیستم ایمنی بدن به بدن شما کمک می کند تا از عفونت ها و بیماری ها جلوگیری کند. اما اگر ITP دارید ، سیستم ایمنی بدن پلاکت های خاص خود را مورد حمله قرار می دهد و از بین می برد. دلیل وقوع این اتفاق مشخص نیست.

ITP را نمی توان از یک شخص به شخص دیگر منتقل کرد.

انواع ترومبوسیتوپنی ایمنی:

دو نوع ITP حاد (موقتی یا کوتاه مدت) و مزمن (طولانی مدت) است.

ITP حاد به طور کلی کمتر از ۶ ماه طول می کشد. این بیماری عمدتا در کودکان  مشاهده می شود و شایع ترین نوع ITP است. ITP حاد اغلب پس از یک عفونت ویروسی رخ می دهد.

ITP مزمن ۶ ماه یا بیشتر طول می کشد و بیشتر در بزرگسالان مبتلا است. با این حال ، برخی از نوجوانان و کودکان این نوع ITP را دریافت می کنند. ITP مزمن در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان می باشد.

درمان :

درمان بستگی به شدت خونریزی و تعداد پلاکت دارد. در موارد خفیف ممکن است نیازی به درمان نباشد.

برای اکثر کودکان و بزرگسالان ، ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) یک وضعیت جدی یا تهدید کننده زندگی نیست.

ITP حاد در کودکان اغلب طی چند هفته یا چند ماه به تنهایی از بین می رود و برمی گردد. در ۸۰ درصد کودکانی که به ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) مبتلا هستند ، تعداد پلاکت ها طی ۶ تا ۱۲ ماه به حالت عادی برمی گردد. ممکن است درمان لازم نباشد.

برای تعداد کمی از کودکان ، ITP به خودی خود از بین نمی رود و ممکن است نیاز به درمان بیشتر پزشکی یا جراحی داشته باشد.

ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) مزمن در افراد مختلف متفاوت است و می تواند سالها ادامه داشته باشد. حتی افرادی که اشکال شدید ITP مزمن دارند می توانند ده ها سال زندگی کنند. بیشتر افرادی که دچار ITP مزمن هستند می توانند در بعضی از موارد جلوی درمان را بگیرند و تعداد پلاکت ایمن را حفظ کنند.

  • پورپورا ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک ( Idiopathic thrombocytopenic purpura )
  • پورپورا ترومبوسیتوپنیک ایمنی ( Immune thrombocytopenic purpura )
  • پورپورا ترومبوسیتوپنیک خود ایمنی (Autoimmune thrombocytopenic purpura )
در بیشتر موارد ، تصور می شود كه پاسخ خود ایمنی باعث ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) شود. به طور معمول ، سیستم ایمنی بدن به بدن شما کمک می کند تا از عفونت ها و بیماری ها جلوگیری کند. در ITP ، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به پلاکت های بدن شما حمله کرده و آنها را از بین می برد. چرا این اتفاق می افتد مشخص نیست. در بعضی از افراد ، ITP ممکن است با عفونت های ویروسی یا باکتریایی ، مانند HIV ، هپاتیت C یا بیماری اچ پایلوری ( H.Pylory ) مرتبط باشد. کودکانی که به ITP حاد (کوتاه مدت) مبتلا هستند ، اغلب عفونت ویروسی داشته اند.
ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) یک اختلال خونی نسبتاً شایع است. هم در کودکان و هم بزرگسالان می توانند ITP رخ دهند. کودکان معمولاً از نوع حاد (کوتاه مدت) ITP برخوردار هستند. ITP حاد اغلب پس از یک عفونت ویروسی ایجاد می شود. بزرگسالان به نوع مزمن (طولانی مدت) ITP مبتلا هستند. زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به ITP مزمن هستند. تعداد موارد ابتلا به ITP در حال افزایش است زیرا آزمایشات معمول خون که می تواند تعداد پلاکت کم را تشخیص دهد اغلب در حال انجام است. ITP را نمی توان از یک شخص به شخص دیگر منتقل کرد
شما نمی توانید از ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) جلوگیری کنید ، اما می توانید از عوارض آن جلوگیری کنید.
  1. با پزشک خود صحبت کنید که کدام داروها برای شما بی خطر هستند. پزشک ممکن است به شما توصیه کند از داروهایی که می توانند پلاکت را تحت تأثیر قرار دهند ، خودداری کنید و خطر خونریزی را افزایش دهید. نمونه هایی از چنین داروهایی شامل آسپرین و ایبوپروفن است.
  2. از آسیب هایی که می تواند باعث کبودی یا خونریزی شود ، محافظت کنید. در صورت بروز هرگونه عفونت ، فوراً معالجه کنید. علائم عفونت مانند تب را به پزشک خود گزارش دهید. این برای افرادی که ITP دارند و طحال آنها حذف شده است بسیار مهم است.
ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) ممکن است هیچ نشانه و علائمی نداشته باشد. با این حال ، ITP می تواند باعث خونریزی در داخل بدن (خونریزی داخلی) یا زیر و  یا از روی پوست (خونریزی خارجی) شود. علائم خونریزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  1. نقاط کبودی یا چرکی روی پوست یا غشاهای مخاطی (مانند دهان) ایجاد می شود. به این کبودی ها پورپورا گفته می شود. آنها در اثر خونریزی در زیر پوست ایجاد می شوند و ممکن است بدون دلیل مشخص باشد.
  2. لکه های قرمز را روی پوست بنام petechiae بنویسید. خونریزی در زیر پوست باعث ترشح شکم می شود.
  3. مجموعه ای از خون لخته یا جزئی لخته شده زیر پوست که به نظر می رسد که مانند یک توده است. که به آن هماتوما گفته می شود.
  4. خون دماغ یا خونریزی از لثه (به عنوان مثال ، در حین کار دندانپزشکی).
  5. خون در ادرار یا مدفوع (حرکت روده).
  6. هر نوع خونریزی که جلوی آن سخت است می تواند نشانه ای از ITP باشد. این شامل خونریزی قاعدگی که سنگین تر از حد معمول است. خونریزی در مغز نادر است و علائم آن ممکن است متفاوت باشد.
  7. تعداد پلاکت کم خون مستقیماً باعث ایجاد درد ، مشکل در تمرکز یا علائم دیگر نمی شود. با این حال ، تعداد پلاکت پایین ممکن است با خستگی (خستگی) همراه باشد.
پزشک شما بر اساس سوابق پزشکی ، معاینه بدنی و نتایج آزمایش ، ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) را تشخیص می دهد. پزشک شما می خواهد مطمئن شود که تعداد پلاکتان در خون شما به دلیل بیماری دیگری (مانند عفونت) یا داروهای مصرف شده (مانند داروهای شیمی درمانی یا آسپیرین) نیست.
تاریخچه پزشکی
پزشک ممکن است در مورد این موارد سؤال کند:
  • علائم و نشانه های خونریزی
  • این که آیا شما بیماری هایی دارید که می تواند تعداد پلاکتان را کاهش دهد یا خونریزی ایجاد کند
  • داروها یا هر نوع مکمل یا داروی بدون نسخه که می تواند خونریزی ایجاد کرده یا تعداد پلاکت شما را کاهش دهند
  • معاینه بدنی: در طی معاینه فیزیکی ، پزشک شما به دنبال علائم خونریزی و عفونت خواهد بود. به عنوان مثال ، پزشک شما ممکن است به دنبال نواحی لکه دار روی پوست یا غشاهای مخاطی باشد و با استفاده از آن نقاط لکه های قرمز روی پوست را نشان دهد. اینها علائم خونریزی در زیر پوست است.
تست های تشخیصی
شما برای بررسی تعداد پلاکتان به احتمال زیاد آزمایش خون خواهید داشت. این آزمایشات معمولاً شامل موارد زیر است: شمارش کامل خون  (CBC) این آزمایش تعداد گلبول های قرمز ، گلبول های سفید و پلاکت های موجود در خون شما را بررسی می کند. در ITP ، تعداد گلبولهای قرمز و سفید خون طبیعی است ، اما تعداد پلاکت ها کم است. یک اسمیر خون برای این آزمایش ، مقداری از خون شما روی اسلایدها قرار می گیرد. از میکروسکوپ برای مشاهده پلاکت ها و سلول های خونی دیگر استفاده می شود. همچنین ممکن است آزمایش خون انجام دهید تا آنتی بادی ها (پروتئین ها) که به پلاکت ها حمله می کنند را بررسی کنید. اگر آزمایش خون نشان دهد که تعداد پلاکت شما کم است ، ممکن است پزشک آزمایش های بیشتری را برای تأیید تشخیص ITP توصیه کند. به عنوان مثال ، آزمایش های مغز استخوان می تواند نشان دهد كه مغز استخوان شما به اندازه كافی پلاكت تولید می كند. اگر در معرض خطر HIV ، هپاتیت C یا اچ پیلوری  هستید ، پزشک ممکن است شما را از نظر این عفونت ها که ممکن است با ITP مرتبط باشد ، غربالگری کند. برخی از افرادی که دارای ITP خفیف هستند علائم خونریزی کمی دارند و یا ندارند. آنها ممکن است فقط در صورتی تشخیص داده شوند که آزمایش خون به دلایل دیگری انجام شود که تعداد پلاکت کم باشد.

درمان ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) مبتنی بر میزان خونریزی و تعداد پلاکت شما است.

بزرگسالانی که دارای ITP خفیف هستند ، غیر از مشاهده علائم و شمارش پلاکت ، ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشند. در بزرگسالانی که از نظر تعداد پلاکت در خون و تعداد خون آنها بسیار پایین است ، معمولاً تحت درمان هستند. نوع حاد (کوتاه مدت) ITP که در کودکان رخ می دهد ، اغلب طی چند هفته یا چند ماه از بین می رود. کودکانی که علائم خونریزی دارند ، غیر از کبودی (پورپورا) معمولاً تحت درمان قرار می گیرند. کودکانی که دارای ITP خفیف هستند ممکن است به غیر از نظارت و پیگیری نیاز به درمان نداشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که تعداد پلاکت آنها به حالت عادی باز می گردد.
داروها
داروها اغلب به عنوان اولین دوره درمانی برای کودکان و بزرگسالان استفاده می شود.
  • کورتیکواستروئیدها  (Corticosteroids) ، مانند پردنیزون (prednisone) ، معمولاً برای درمان ITP استفاده می شوند. این داروها که به اختصار استروئیدها خوانده می شوند ، به افزایش تعداد پلاکت شما کمک می کنند. با این حال ، استروئیدها عوارض جانبی زیادی دارند. برخی از افراد با پایان یافتن درمان عود می کنند.
استروئیدهای مورد استفاده در درمان ITP با استروئیدهای غیرقانونی که برخی از ورزشکاران برای تقویت عملکرد انجام می دهند متفاوت است. کورتیکواستروئیدها حتی اگر سالهاست آنها را مصرف نمی کنید ، عادت آور نیستند.
  • از داروهای دیگری نیز برای بالا بردن پلاکت استفاده می شود. بعضی از آنها از طریق تزریق وریدی است. این داروها شامل ریتوکسیماب (rituximab) ، گلوبولین ایمنی و ایمونوگلوبولین ضد Rh D هستند.
  • کادر درمان همچنین ممکن است با یک روش برای از بین بردن طحال به نام اسپلنکتومی استفاده شود.
  • اگر داروها یا اسپلنکتومی کمکی نکردند ، می توان از دو داروی جدید الترومبوپاگ و رومیپلوستیم ( eltrombopag و romiplostim ) برای درمان ITP استفاده کرد.
برداشتن طحال (اسپلنکتومی)
در صورت لزوم ، پزشکان می توانند طحال را از بدن شما خارج کنند. این اندام در قسمت فوقانی سمت چپ شکم قرار دارد. اندازه طحال یک توپ گلف در کودکان و اندازه توپ بیس بال در بزرگسالان است. طحال آنتی بادی (پروتئین) می سازد که به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. در ITP ، این آنتی بادی ها پلاکت ها را به اشتباه از بین می برند. اگر ITP به داروها پاسخ نداده باشد ، از بین بردن طحال باعث کاهش از بین رفتن پلاکت ها می شود. اما ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد. قبل از عمل جراحی ، پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت ها واکسن به شما بدهد. در صورت برداشت طحال ، پزشک توضیح خواهد داد که چه اقداماتی را می توانید انجام دهید تا از عفونت جلوگیری کنید و به چه علائمی باید توجه داشته باشید.
سایر درمان ها
تزریق پلاکت : ممکن است برخی از افراد مبتلا به ITP که خونریزی شدید دارند ، نیاز به تزریق پلاکت داشته باشند و در بیمارستان بستری شوند. برخی از افراد قبل از عمل نیاز به تزریق پلاکت دارند. برای تزریق پلاکت ، پلاکت های اهدا کننده به گیرنده تزریق می شوند. این کار تعداد پلاکت ها را برای مدت کوتاهی افزایش می دهد.
درمان عفونت ها
برخی از عفونت ها می توانند به طور خلاصه تعداد پلاکت شما را کاهش دهند. درمان عفونت ممکن است به افزایش تعداد پلاکت شما و کاهش مشکلات خونریزی کمک کند.
قطع داروها
برخی از داروها می توانند تعداد پلاکت شما را کاهش دهند یا باعث خونریزی شوند. قطع دارو گاهی می تواند به افزایش تعداد پلاکت شما کمک کند یا از خونریزی جلوگیری کند. به عنوان مثال ، آسپرین و ایبوپروفن داروهای متداولی هستند که خطر خونریزی را افزایش می دهند. در صورت ابتلا به ITP ، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از این داروها خودداری کنید.
اگر ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) دارید ، می توانید برای جلوگیری از عوارض قدم بردارید. تغییر سبک زندگی و مراقبت مداوم می تواند به شما در مدیریت شرایط کمک کند.
تغییر سبک زندگی
سعی کنید از صدمات به خصوص آسیب دیدگی در سر جلوگیری کنید که می تواند باعث خونریزی در مغز شود. به عنوان مثال ، در ورزش های تماسی ، مانند بوکس ، فوتبال یا کاراته شرکت نکنید. سایر ورزش ها مانند اسکی یا اسب سواری نیز شما را در معرض آسیب هایی قرار می دهد که می تواند باعث خونریزی شود. برخی از فعالیتهای امن عبارتند از: شنا ، دوچرخه سواری (با کلاه ایمنی) ، و پیاده روی. در مورد فعالیت های بدنی که برای شما بی خطر باشد از پزشک خود سؤال کنید. در هنگام کار با چاقو و سایر وسایل ، موارد احتیاطی مانند استفاده منظم از کمربند ایمنی و پوشیدن دستکش را به خود اختصاص دهید. اگر فرزند شما دارای ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) است ، از پزشک خود سوال کنید که آیا شما نیاز به محدود کردن فعالیت های فرزند خود دارید یا خیر ؟
مراقبت مداوم
ممکن است شما بخواهید یک پزشک را پیدا کنید که با معالجه افرادی که دارای ITP هستند آشنا باشد. به عنوان مثال ، متخصصان خون در تشخیص و درمان اختلالات خونی هستند. در مورد نحوه مدیریت ITP  با پزشک خود صحبت کنید. قبل از مصرف داروهای داروهای بدون نسخه ، مکمل ها ، ویتامین ها یا داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروها و مکمل ها می توانند پلاکت ها را تحت تأثیر قرار دهند و احتمال خونریزی شما را افزایش دهند. نمونه های رایج آسپرین یا ایبوپروفن است. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از این داروها خودداری کنید. مراقب علائم عفونت مانند تب باشید و سریعاً آنها را به پزشک اطلاع دهید. اگر طحال خود را برداشته باشید ، احتمالاً به دلیل ابتلا به برخی از عفونت ها بیمار می شوید.
ترومبوسیتوپنی ایمنی در بارداری
در زنانی که باردار هستند و مبتلا به ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) هستند ، ITP معمولاً بر کودک تأثیر نمی گذارد. با این وجود ، برخی از نوزادان ممکن است به زودی پس از تولد با تعداد پلاکت های کم به دنیا بیایند. تعداد پلاکت های نوزادان تقریباً همیشه و بدون هیچگونه درمانی به حالت عادی برمی گردد. درمان می تواند باعث بهبودی در کودکانی شود که تعداد پلاکت های آنها بسیار کم است. درمان ITP در دوران بارداری به تعداد پلاکت زن بستگی دارد. در صورت نیاز به درمان ، پزشک از تأثیرات احتمالی این درمان بر روی نوزاد متولد نشده نگاهی دقیق خواهد داشت. زنانی که موارد خفیف ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP) دارند ، معمولاً می توانند در دوران بارداری و بدون درمان بگذرند. خانمهای بارداری که تعداد پلاکت بسیار کمی دارند یا خونریزی زیادی دارند ، احتمال دارد در هنگام زایمان یا بعد از آن دچار خونریزی شدید شوند. برای جلوگیری از خونریزی شدید ، این زنان معمولاً تحت درمان قرار می گیرند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری های خود ایمنی یا اتوایمیون وارد این لینک شوید.

 


هوم_لب

خدمات نمونه گیری آزمایشگاه در منزل و محل کار

خدمات خونگیری در منزل و محل کار
۰۲۱-۲۸۴۲۳۳۲۲    ۰۲۱-۲۸۴۲-۳۶۲۲
پیج انستاگرام ما را دنبال کنید :

این محتوا به عنوان ، بخشی از خدمات خونگیری در منزل هوم لب ارائه می شود. homelab یافته های تحقیق را به منظور افزایش دانش و درک در مورد سلامت و بیماری در بین بیماران ، متخصصان بهداشت و مردم ، ترجمه و پخش می کند.


:References

www.niddk.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *