کم خونی بیماری مزمن و بیماری التهاب

کم خونی

کم خونی مزمن چیست؟

کم خونی مزمن ، آنمی یا بیماری کم خونی بیماری مزمن یا ACD نیز نامیده می شود ، نوعی کم خونی است که در افرادی که شرایط ایجاد التهاب دارند از جمله عفونت ها ، بیماری های خود ایمنی ، سرطان  و بیماری مزمن کلیه (CKD) رخ می دهد .

کم خونی شرایطی است که در آن خون شما از گلبول های قرمز کمتری نسبت به حالت عادی برخوردار است. گلبول های قرمز شما ممکن است هموگلوبین کمتری نسبت به حد معمول داشته باشد. هموگلوبین پروتئین غنی از آهن است که به سلولهای قرمز خون اجازه می دهد اکسیژن را از ریه های شما به سایر بدن شما منتقل کنند. بدن شما برای کار درست نیاز به اکسیژن دارد. با وجود گلبول های قرمز کمتر یا هموگلوبین کمتر ، بدن شما ممکن است اکسیژن کافی نداشته باشد.

در کم خونی مزمن ، ممکن است آهنی که در بافتهای بدن ذخیره شده است ، طبیعی و یا گاهی اوقات افزایش یافته باشد ، اما مقدار کمی آهن در جریان خون شما وجود دارد. التهاب ممکن است بدن شما را از استفاده از آهن ذخیره شده برای ساخت گلبولهای قرمز خون سالم و به میزان کم خونی جلوگیری کند.

کم خونی شرایطی است که در آن خون شما از گلبولهای قرمز کمتر یا هموگلوبین کمتر از حد معمول برخوردار باشد.

کم خونی چیست ؟
کم خونی شرایطی است که در آن خون شما از گلبولهای قرمز کمتر یا هموگلوبین کمتر از حد معمول برخوردار باشد.

چرا کم خونی التهاب نیز کم خونی بیماری مزمن نامیده می شود؟

کم خونی التهاب نیز کم خونی بیماری مزمن نامیده می شود زیرا این نوع کم خونی معمولاً در افرادی که شرایط مزمن دارند و ممکن است با التهاب همراه باشد رخ دهد .

آیا انواع دیگری از کم خونی وجود دارد؟

بسیاری از انواع  آنمی  وجود دارد . انواع متداول شامل موارد زیر است:
  • کم خونی فقر آهن ، وضعیتی که در آن از آهن ذخیره شده بدن استفاده می شود و باعث می شود بدن سلول های قرمز خون سالم کمتری تولید کند. در افرادی که کم خونی فقر آهن دارند ، میزان آهن در هر دو بافت بدن و خون پایین است. این شایع ترین نوع کم خونی است.
  • کم خونی خطرناک  ، که به دلیل کمبود ویتامین B12 ایجاد می شود.
  • کم خونی آپلاستیک ، وضعیتی که در آن مغز استخوان به اندازه کافی سلول های قرمز خون جدید ، گلبول های سفید و پلاکت ها را ایجاد نمی کند زیرا سلول های بنیادی مغز استخوان آسیب دیده است.
  • کم خونی همولیتیک ، وضعیتی که در آن گلبول های قرمز زودتر از حد نرمال از بین می روند.

کم خونی التهاب چقدر شایع است؟

کم خونی التهاب پس از کم خونی فقر آهن ، دومین نوع کم خونی است. ۱

چه کسی احتمال دارد کم خونی التهاب داشته باشد؟

در حالی که کم خونی التهاب می تواند در هر سنی افراد را تحت تأثیر قرار دهد ، افراد مسن بیشتر به احتمال زیاد به این نوع کم خونی مبتلا هستند ، زیرا احتمال ابتلا به بیماری های مزمن که باعث التهاب می شود بیشتر است. در ایالات متحده ، حدود ۱ میلیون نفر از سن ۶۵ سالگی کم خونی التهاب دارند. ۲

آیا کم خونی التهاب منجر به سایر مشکلات سلامتی می شود؟

کم خونی التهاب به طور معمول خفیف یا متوسط ​​است به این معنی که سطح هموگلوبین در خون شما پایین تر از حد طبیعی است اما به شدت کم نیست. اگر کم خونی شما شدید شود ، کمبود اکسیژن در خون شما می تواند علائمی از قبیل احساس خستگی یا نفس تنگی شود. کم خونی شدید می تواند تهدید کننده زندگی شود.

در افرادی که مبتلا به CKD هستند ، کم خونی شدید می تواند احتمال بروز مشکلات قلبی را افزایش دهد .

علائم کم خونی التهاب چیست؟

کم خونی التهاب به طور معمول به آرامی بروز می کند و ممکن است علائم کمی داشته باشد و یا اصلا نداشته باشد . در حقیقت ، شما فقط ممکن است علائم بیماری را که باعث کم خونی می شود تجربه کنید و متوجه علائم اضافی نشوید.

علائم کم خونی التهاب همانند هر نوع کم خونی است و شامل این موارد می شود:
  • ضربان قلب سریع
  • درد بدن
  • غش یا احساس سرگیجه می کند
  • احساس خستگی یا ضعف
  • در حین یا بعد از فعالیت بدنی به راحتی خسته می شوید
  • پوست رنگ پریده
  • تنگی نفس

چه عواملی باعث کم خونی التهاب می شود؟

متخصصان فکر می کنند وقتی عفونت یا بیماری منجر به التهاب می شود ، سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد تغییراتی در نحوه عملکرد بدن شما می شود که ممکن است منجر به کم خونی التهاب شود.

  • یعنی بدن شما ممکن است به طور عادی آهن را ذخیره و استفاده نکند.
  • کلیه های شما ممکن است اریتروپویتین (EPO) کمتری تولید کند ، هورمونی که به مغز استخوان شما سیگنال می دهد برای ساخت گلبول های قرمز.
  • مغز استخوان شما ممکن است به طور عادی به EPO پاسخ ندهد ، و تعداد گلبولهای قرمز کمتری از حد لازم ایجاد کند.
  • گلبول های قرمز شما ممکن است برای مدت زمان کوتاه تر از حد معمول زندگی کند ، باعث می شود آنها سریعتر از زمان جایگزینی گلبول های قرمز بعدی ، بمیرند.

شرایط مزمن که باعث کم خونی التهاب می شود

بسیاری از شرایط مزمن مختلف می تواند باعث التهاب شود که منجر به کم خونی  شود :
  • بیماریهای خود ایمنی ، مانند روماتیسم مفاصل  یا پیوند خارجی لوپوس
  • سرطان
  • عفونت های مزمن ، مانند  HIV / AIDS و  سل
  • بیماری مزمن کلیه (CKD)
  • بیماری التهابی روده (IBD) ، مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو
  • سایر بیماریهای مزمن که شامل التهاب هستند ، مانند دیابت و نارسایی قلبی
در افراد با بیماری مزمن خاص ، کم خونی ممکن است بیش از یک دلیل داشته باشد. مثلا:
  • علل کم خونی در CKD  ممکن است شامل التهاب ، سطح پایین EPO در اثر آسیب کلیه یا کمبود مواد مغذی مورد نیاز برای ساخت گلبول های قرمز باشد. همودیالیز برای درمان CKD همچنین ممکن است منجر به کم خونی فقر آهن شود.
  • مبتلایان به IBD ممکن است به دلیل خونریزی و کم خونی التهاب ، کم خونی فقر آهن داشته باشند.
  • در افرادی که مبتلا به سرطان هستند ، کم خونی ممکن است در اثر التهاب ، خونریزی و سرطان هایی که بر مغز استخوان تأثیر می گذارند ایجاد شود. درمان های سرطانی مانند شیمی درمانی  و پرتودرمانی ، همچنین ممکن است باعث کم خونی شود یا کم خونی را بدتر کند.
سایر علل التهاب که ممکن است منجر به کم خونی شود:

در حالی که کم خونی التهاب به طور معمول به آرامی بروز می کند ، کم خونی بیماری بحرانی نوعی کم خونی التهاب است که به سرعت در بیمارانی که به دلیل عفونت های حاد شدید ، تروما یا سایر شرایطی که باعث التهاب می شود بستری می شود.

در بعضی موارد ، بزرگسالان مسن دچار کم خونی التهاب می شوند که مربوط به عفونت زمینه ای یا بیماری مزمن نیست. کارشناسان فکر می کنند روند پیری ممکن است باعث التهاب و کم خونی شود.

پزشکان چگونه کم خونی التهاب را تشخیص می دهند؟

پزشکان برای تشخیص کم خونی التهاب از تاریخچه پزشکی و آزمایش خون استفاده می کنند.

تاریخچه پزشکی

پزشک در مورد سابقه عفونت یا بیماری های مزمن که ممکن است منجر به کم خونی التهاب شود ، سؤال خواهد کرد.

آزمایش خون

پزشکان  از آزمایش خون برای بررسی علائم کم خونی التهاب ، انواع دیگر کم خونی یا سایر مشکلات بهداشتی استفاده می کنند. یک پرسنل آزمایشگاه  از شما نمونه خون گرفته و نمونه را به آزمایشگاه می فرستد تا آزمایش شود.

جهت رفاه شما ، آزمایشگاه آنلاین هوم لب (homelab) با انجام خونگیری در منزل و یا محل کارتان ، شما را از حضور در آزمایشگاه بی نیاز می کند .

آزمایش شمارش خون می تواند بسیاری از قسمت ها و ویژگی های خون شما ، از جمله موارد زیر را نشان دهد :

اسمیر خون ممکن است به بررسی اندازه، شکل، و تعداد سلول های قرمز خون در خون شما استفاده می شود.

پزشک ممکن است آزمایش خون برای بررسی میزان آهن موجود در خون و ذخیره شده در بدن استفاده کند:
  • آهن در خون شما
  • ترانسفرین ، پروتئین موجود در خون شما که حامل آهن است
  • فریتین ، پروتئینی که آهن را در سلولهای بدن شما ذخیره می کند

یک پزشک می تواند کم خونی التهاب را تشخیص دهد : اگر نتایج آزمایش خون نشان دهد شما کم خونی ، سطح پایین آهن در خون و سطح طبیعی آهن ذخیره شده در بافت های بدن دارید شما احتملا مبتلا هستید.

اگر نتایج آزمایش خون نشان می دهد که شما کم خونی التهاب دارید اما علت آن ناشناخته است ، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است آزمایش های بیشتری را برای جستجوی علت انجام دهد.

پزشکان چگونه کم خونی التهاب را درمان می کنند؟

پزشکان ، کم خونی التهاب را با درمان بیماری زمینه ای و معالجه کم خونی با داروها و گاهی با انتقال خون درمان می کنند.

درمان  اساسی

پزشکان به طور معمول کم خونی التهاب را با درمان اساسی که باعث التهاب می شود ، درمان می کنند. در صورت وجود درمان هایی که می تواند التهاب را کاهش دهد ، ممکن است این بیماری باعث شود که کم خونی بهبود یافته یا از بین برود. به عنوان مثال ، مصرف دارو برای درمان التهاب در آرتریت روماتوئید می تواند کم خونی را بهبود بخشد.

داروها

پزشکان  ممکن است داروهای تحریک کننده گلبول قرمز ( ESAs ) اپوتین آلفا arbepoetin alpha  را برای درمان کم خونی مربوط به CKD ، درمان های شیمی درمانی سرطان یا برخی درمان های خاص برای HIV تجویز کند. ESA باعث می شود مغز استخوان سلول های قرمز بیشتری ایجاد کند.

اگر همودیالیز هستید ، ممکن است در طول همودیالیز بتوانید ESA و IV را دریافت کنید . درباره درمان کم خونی در CKD بیشتر بخوانید .

انتقال خون

در برخی موارد، متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است از تزریق خون برای درمان کم خونی شدید التهاب استفاده کنند . انتقال خون می تواند به سرعت میزان هموگلوبین در خون شما را افزایش داده و اکسیژن رسانی را تقویت کند.

آیا می توانم از کم خونی التهاب جلوگیری کنم؟

کارشناسان هنوز راهی برای جلوگیری از کم خونی التهاب پیدا نکرده اند. در مورد برخی از بیماریهای مزمن که باعث التهاب می شوند ، ممکن است درمان هایی برای کاهش یا جلوگیری از التهاب ناشی از کم خونی در دسترس باشد. در مورد درمانها با پزشک خود صحبت کنید و از برنامه درمانی که پزشک توصیه می کند پیروی کنید.

خوردن ، رژیم غذایی و تغذیه چگونه بر کم خونی التهاب تأثیر می گذارد؟

اگر بیماری مزمن دارید که باعث کم خونی التهاب می شود ، توصیه های پزشک یا متخصص تغذیه خود را در مورد تغذیه و تغذیه سالم دنبال کنید.

آزمایشات بالینی برای کم خونی التهاب

 

منابع

References
[۱] Nemeth E, Ganz T. Anemia of inflammation. Hematology/Oncology Clinics of North America. ۲۰۱۴;۲۸(۴):۶۷۱–۶۸۱٫

[۲] Fraenkel PG. Anemia of inflammation: a review. The Medical Clinics of North America. ۲۰۱۷;۱۰۱(۲):۲۸۵−۲۹۶٫
September 2018

www.nikkd.org


تماس با ما :
هوم لب
خدمات خونگیری در منزل و محل کار
۰۲۱-۲۸۴۲۳۳۲۲    ۰۲۱-۲۸۴۲-۳۶۲۲
پیج انستاگرام ما را دنبال کنید :

این محتوا به عنوان ، بخشی از خدمات خونگیری در منزل هوم لب ارائه می شود. homelab یافته های تحقیق را به منظور افزایش دانش و درک در مورد سلامت و بیماری در بین بیماران ، متخصصان بهداشت و مردم ، ترجمه و پخش می کند. محتوای منبع تولید شده توسط NIDDK توسط دانشمندان NIDDK و سایر متخصصان با دقت بررسی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *